Artikler > Mad > Spis dig stærk med spinat

Søg i alle artikler:

Spis dig stærk med spinat

01-04-2015
Skrevet af Redaktionen, detsundeliv.dk / Foto: All Over Press

At Skipper Skræk får supermandskræfter af at spise spinat, ved vi. Men det er ikke helt sådan i virkeligheden – til gengæld er det sikkert, at spinat er utrolig sundt for dig og din krop.

Fakta

Som en del af din pensionsordning eller din Lifeline Plus sundhedsforsikring i Skandia har du adgang til detsundeliv.dk

På detsundeliv.dk kan vi hjælpe dig med:
• Forhøjet blodtryk
• Forhøjet kolesterol
• Gigt
• Overvægt
• Sunde vaner - til dig, der bare ønsker et sundere liv

Log ind på Mit Skandia og begynd på et sundere liv allerede i dag.

Spinat er spækket med vitaminer, mineraler og antioxidanter, og de grønne blade har et højt indhold af stoffet folat, som er nødvendig for, at kroppen kan producere nye byggesten, også kaldet proteiner.

I sæson
Lige nu er babyspinat i sæson. Udover de gode egenskaber, spinat giver dig, er du med til at bevare vores klima ved at købe ind efter sæson. Babyspinat er i sæson fra april til juli, mens almindelig spinat er i sæson fra maj til juni, og igen i september og oktober.

I køkkenet
Før du tilbereder spinat, skal du fjerne stilken og vaske bladene grundigt. Der kan gemme sig meget jord og sand i de krøllede blade. Spinatblade kan lynsteges i få sekunder på en pande. Prøv også pirogger med spinat, quinoa med tun og spinat, spinatsalat med honning og mandler – mulighederne er mange. Vinterspinat er grovere og gør sig godt i varme retter.

Find de lækre opskrifter med spinat på detsundeliv.dk - søg efter spinat

I maven
De grønne spinatblade er bl.a. rige på:

A-vitamin, som er nødvendig for synet, vækst, appetit og andre processer.
C-vitamin, som har betydning for immunforsvaret, beskytter mod bakterier og fremmer heling.
• Folat, som er nødvendig for produktionen af røde blodlegemer.
• Kalcium, som giver struktur, støtte, samt hårdhed til knogler og tænder.
Jern, som har livsvigtige funktioner i forbindelse med transport af ilt.

Samt flere gavnlige antioxidanter, bl.a. kartenoid-lutein, der er med til at holde øjet sundt og dit syn skarpt.

I køleskabet
Spinat kan holde sig ca. en uge på køl. De grønne blade bør altid opbevares i en plastpose – gerne med lidt luft i. Læg bladene i koldt vand før brug – så ’trækker de sig sammen’ og blive sprøde igen.

Spis grønne grøntsager
Grønt er godt, men grønt grønt er særlig godt.

”De grønne grøntsager indeholder store mængder af især antioxidanter, som medvirker til et sundt vægttab. Det gælder fx spinat, broccoli, bønner, ærter, mørkegrønne salater og avocado,” siger detsundeliv.dk’s chefdiætist Lisa Bolting.

Kilde: Aastiderne.dk

Læs også:
Frosne grøntsager er lige så sunde som de friske