Artikler > Motivation > Husker du at drikke vand?

Søg i alle artikler:

Husker du at drikke vand?

Skrevet af Redaktionen, detsundeliv.dk / Foto: All Over Press

Er du god til at drikke vand i løbet af dagen? Vi hjælper dig med gode råd og tips til, hvordan du kan få nye, gode vandrutiner.

Fakta

Som en del af din pensionsordning eller din Lifeline Plus sundhedsforsikring i Skandia har du adgang til detsundeliv.dk

På detsundeliv.dk kan vi hjælpe dig med:
• Forhøjet blodtryk
• Forhøjet kolesterol
• Gigt
• Overvægt
• Sunde vaner - til dig, der bare ønsker et sundere liv

Log ind på Mit Skandia og begynd på et sundere liv allerede i dag

Hvordan får du vand nok?
En gennemsnitsdansker med et almindeligt aktivitetsniveau skal drikke cirka halvanden liter vand om dagen. Er det sommer, har man feber, eller er man fysisk aktiv skal man øge mængden. Men det kan være svært at huske at få vand nok. Så hvordan får man det ind i sine rutiner?

Når man gerne vil tilegne sig en god vane, er første skridt at have fokus på emnet. Står det rigtig slemt til med at huske at drikke vand, kan du sætte små post-its op forskellige steder hjemme og på arbejdet. Du kan ligeledes sætte en alarm på din telefon om, at du engang i timen skal huske at drikke et glas vand.

Når først kroppen har vænnet sig til at få nok væske, vil den automatisk fortælle dig, at du skal have noget at drikke i form at tørst i svælg og mund.

Sluk tørsten i vand
• Drik vand flere gange om dagen.

• Du har brug for ca. 1-1½ liter væske om dagen. Vand slukker tørsten og indeholder ingen kalorier.

Kroppen har brug for væske
Kroppen består af ca. 50-60 % vand. I løbet af en dag afgiver kroppen væske fra huden, lungerne og blæren. I Danmark er det normalt tilstrækkeligt, at voksne drikker 1-1½ liter væske i døgnet. Men du har brug for mere væske, hvis du sveder på grund af høje temperaturer eller er fysisk aktiv, har diarré eller kaster op.

Det er ikke for sjov, når man siger, at vand er vigtig, og det eneste vi ikke kan leve uden på kort sigt. Drikker du ikke nok vand i løbet af en dag, vil du på kort sigt blive utilpas, føle tørst, få hovedpine, have meget mørk og koncentreret urin, føle sløvhed, få kvalme, kramper og i alvorlige tilfælde bevidstløshed. Drikker du ikke i et par dage, vil kroppen dehydrere, og i sidste ende og værste tilfælde kan det føre til døden.

Synes du vand er kedeligt?
Drikker du ikke nok væske, fordi du synes et almindeligt glas vand er lige så kedeligt som en klidkiks, så kan du peppe dit vand op.

• Lav isterninger med frisker bær i. Det giver vandet lidt smag og er rigtig lækkert at se på.

• Tilsæt krydderurter som mynte og koriander eller citron/agurkeskiver i vandet. Gør det lidt lækkert og spændende at drikke noget så vigtigt, og dog så simpelt, som vand.

• Hav altid halvliters flaske på dig, uanset om du shopper, dyrker motion eller bare sidder på kontoret eller i sofaen.

Læs også:
Drik vand - din krop har brug for det