Artikler > Vejleder > Vægttab – tab dig på en sund måde

Vægttab – tab dig på en sund måde

Skrevet af Redaktionen, detsundeliv.dk / Foto: All Over Press

Skal dit vægttab være effektivt og varigt, skal du ikke se det som en hurtig slankekur, men en livsstilsændring.

Fakta

Som en del af din pensionsordning eller din Lifeline Plus sundhedsforsikring i Skandia har du adgang til detsundeliv.dk

På detsundeliv.dk kan vi hjælpe dig med:
• Forhøjet blodtryk
• Forhøjet kolesterol
• Gigt
• Overvægt
• Sunde vaner - til dig, der bare ønsker et sundere liv

Log ind på Mit Skandia og begynd på et sundere liv allerede i dag.

Det vigtigste for at få et vægttab til at virke – også på længere sigt, er, at du skal ændre så lidt som muligt i dine vaner. Altså finde en måde at tabe dig på, som du kan se dig selv leve efter – også når den nye vægt er nået. Det kan måske lyde lidt uhåndgribeligt, men det er sandt og mange gange den største udfordring ved et vægttab, for hvor skal du starte?

Sund mad, kalorier og vægttab

Sund kost, med ikke alt for mange kalorier, er af afgørende betydning, når du er i gang med et vægttab. Et vægttab er en livsstilsændring. Er du overvægtigt, er det fordi, du spiser flere kalorier end kroppen har brug for. Så når du skal i gang med dit vægttab, skal du spise færre kalorier end kroppen har brug for, så går den ind og tærer på de ekstra energidepoter, som er din ekstra fedtmasse. Sund mad i en passende mængde er altså vigtig, for at et vægttab er muligt.

De vigtigste leveregler til et vægttab:
• At du får rigtig mange grøntsager
• At fiberindholdet i kosten er højt
• At mængderne ikke er for store
• At du får spist 5-6 måltider pr. dag
• At du får nok protein
• At du vælger fedtstof med omhu og gerne i en god kvalitet

Tæl kalorier – hvis du har lyst – og opnå et vægttab på en sund måde
Som en del af et sundt vægttab, er det for mange rigtig gavnligt at tælle kalorier. Ved at tælle kalorier, når du er i gang med et vægttab, kan du holde øje med, hvor meget du har spist og derved må spise resten af dagen. Dyrker du motion, er det vigtigt at trække din forbrænding fra dit kalorieindtag – fx vha. en kalorieberegner, så du nemt kan se, hvor meget du må spise og samtidig tabe dig. På den måde bliver det lettere for dig at nå dit mål om et varigt vægttab. Et samspil mellem en personlig kostplan og brug af en kalorieberegner, kan altså styre dig i retningen af et varigt vægttab og dermed et sundere liv fyldt med energi.

Vægttab og motivation
For at opnå et varigt vægttab, er det vigtigt, at du er motiveret for det - at du har overskuddet til at gøre en indsats for at det lykkes. Et vægttab kræver som sagt en livsstilsændring, men husk, at det ikke behøver være en sur tjans at tabe dig - et vægttab kan sagtens smage godt og når først du har fået godt gang i dit vægttab, vil du sandsynligvis opleve, at din motivation til at fortsætte stiger.

Drømmer du om et vægttab og har brug for hjælp?
Et vægttab styrker din livskvalitet og ikke mindst dit selvværd – et vægttab handler kort sagt om en livsstilsændring, der er tilpasset dine behov.

Nu kan du få hjælp til et sundere og sjovere liv på detsundeliv.dk. Bliv en del af et enestående fællesskab med professionel diætistvejledning, hvor dig og dit liv er det allervigtigste.

Som medlem af detsundeliv.dk får du:
• Danmarks bedste og mest brugervenlige kalorieberegner
• Et unikt fællesskab – debat og dialog med andre i samme båd som dig
• Tusindvis af sunde og lækre opskrifter med energiberegning
• En personlig profil med dagbog, mad- og motionsdagbog samt meget andet
• Faglige indspark og brugbare tips

Lider du af en anden livsstilssygdom?
På detsundeliv.dk kan vi også hjælpe dig, hvis du fx lider af:

Diabetes
Forhøjet blodtryk
Forhøjet kolesterol
Gigt
Sunde vaner - til dig, der bare ønsker et sundere liv

Vi glæder os til at byde dig velkommen – din vej til et sundere liv.