Artikler > Vejleder > Forhøjet blodtryk og kost

Forhøjet blodtryk og kost

Skrevet af Redaktionen, detsundeliv.dk / Foto: All Over Press

Din livsstil betyder noget for dit blodtryk. Når du har forhøjet blodtryk, kan du altså selv gøre meget for at bringe blodtrykket ned.

Fakta

Som en del af din pensionsordning eller din Lifeline Plus sundhedsforsikring i Skandia har du adgang til detsundeliv.dk

På detsundeliv.dk kan vi hjælpe dig med:
• Forhøjet blodtryk
• Forhøjet kolesterol
• Gigt
• Overvægt
• Sunde vaner - til dig, der bare ønsker et sundere liv

Log ind på Mit Skandia og begynd på et sundere liv allerede i dag.

Det er ikke sikkert, at du ved at ændre livsstil kan bringe blodtrykket så langt ned, at du kan undvære medicin. Du kan måske nøjes med mindre medicin, eller undgå at blodtrykket kommer så højt op, at det belaster din krop.

Kost og forhøjet blodtryk
Der er nogle områder i kosten, som kan gøre en forskel på blodtrykket, og som du derfor skal fokusere på. Fx er det vigtigt at være opmærksom på dit saltindtag. Nogle mennesker er særligt følsomme over for salt, mens andre ikke påvirkes særligt på blodtrykket af salt. Det samme gælder fx lakrids, nogle mennesker er særligt følsomme over for blodtryksstigning, når de spiser lakrids. På samme måde kan drikkevarer påvirke dit blodtryk, bl.a. alkohol – jo højere forbrug af alkohol, jo højere blodtryk. Dit blodtryk stiger faktisk med antallet af genstande.

Vægttab får blodtrykket til at falde
En sund livsstil er også med til at sænke kiloene på vægten og lider du af forhøjet blodtryk, samtidig med at du er overvægtig, har det uden tvivl en betydning. De fleste vil opleve, at hvert kilo på vægten giver resultat på blodtrykket. Det er derfor en god idé, at få hjælp til at få lagt en personlig kostplan, hvis du har forhøjet blodtryk. En diætist kan let hjælpe dig gennem faldgrupperne i kosten og styre dig den sikre vej mod et lettere liv med forhøjet blodtryk.

Fedtstof og forhøjet blodtryk
Det at vælge den rigtige fedtstoftype, har ikke den store indflydelse på blodtrykket. Men det har betydning for nogle af de tilstande og sygdomme, som ses i forbindelse med forhøjet blodtryk, fx forhøjet kolesterol eller forhøjet blodsukker. Fedtstof fra plantetiet er sundere for kroppen end fedtstof fra dyreriget, men maden skal stadigvæk være fedtfattig – også selvom fedtet er fra planteriget.

De vigtigste leveregler med forhøjet blodtryk:
• Sørg for at motionere så meget, du kan
• Spis gerne fisk da de gør dine blodårer elastiske
• Begræns dit saltindtag
• Spis fedtfattig mad og vælg de rigtige fedtstoftyper
• Moderat indtag af alkohol - max 2-3 genstande om dagen
• Stræb efter en normal vægt

Du kommer rigtig langt med at sænke dit blodtryk ved at følge disse leveregler, men de kræver individuel tilgang, hvorfor diætistvejledning som sagt anbefales.

Hvis du lever med forhøjet blodtryk, er det vigtigt at få målt dit blodtryk jævnligt hos din læge for at sikre, at det er helt under kontrol. Selvom du måske ikke kan mærke, når dit blodtryk er højt, så er det hårdt for din krop at leve med et ekstra tryk på systemet.

Har du forhøjet blodtryk og brug for hjælp?
At leve med forhøjet blodtryk skal ikke nedsætte livskvaliteten – det handler kort sagt om en livsstilsændring, så du kan leve, uden at dit blodtryk belaster din krop.  

Nu kan du få hjælp til et sundere og sjovere liv på detsundeliv.dk. Bliv en del af et enestående fællesskab med professionel diætistvejledning, hvor dig og dit liv er det allervigtigste.

Som medlem af detsundeliv.dk får du:
• Danmarks bedste og mest brugervenlige kalorieberegner
• Et unikt fællesskab – debat og dialog med andre i samme båd som dig
• Tusindvis af sunde og lækre opskrifter med energiberegning
• En personlig profil med dagbog, mad- og motionsdagbog samt meget andet
• Faglige indspark og brugbare tips

Lider du af en anden livsstilssygdom?
På detsundeliv.dk kan vi også hjælpe dig, hvis du fx lider af:

Diabetes
Forhøjet kolesterol
Gigt
Overvægt
Sunde vaner - til dig, der bare ønsker et sundere liv

Vi glæder os til at byde dig velkommen – din vej til et sundere liv.