Artikler > Vejleder > Forhøjet kolesterol og kost

Forhøjet kolesterol og kost

Skrevet af Redaktionen, detsundeliv.dk / Foto: All Over Press

En af konsekvenserne ved usund livsstil kan være forhøjet kolesterol. Du kan forebygge og nedsætte dit kolesterol tal, ved at spise sundt og dyrke motion.

Fakta

Som en del af din pensionsordning eller din Lifeline Plus sundhedsforsikring i Skandia har du adgang til detsundeliv.dk

På detsundeliv.dk kan vi hjælpe dig med:
• Forhøjet blodtryk
• Forhøjet kolesterol
• Gigt
• Overvægt
• Sunde vaner - til dig, der bare ønsker et sundere liv

Log ind på Mit Skandia og begynd på et sundere liv allerede i dag.

Hvad skyldes forhøjet kolesterol?
Forhøjet kolesterol skyldes, i langt de fleste tilfælde, uhensigtsmæssig levevis. For ca. 10.000 danskere er det svært forhøjede kolesterol indhold i blodet, dog en følge af en arvelig defekt, altså en genetisk sygdom.

Risikoen ved forhøjet kolesterol
En af risikoerne ved forhøjet kolesterol, er åreforkalkning. Det er især indholdet af det skadelige LDL kolesterol i blodet, som har betydning for dannelsen af åreforkalkning, hvorimod det gavnlige HDL kolesterol har en beskyttende virkning. Åreforkalkning kan føre til udvikling af hjertekarsygdomme.

Kolesterol og sund kost
Ved at reducere mættet fedt og kolesterol i kosten, kan du forebygge åreforkalkning, da det vil sænke koncentrationen af LDL kolesterol i blodet betydeligt. En kostomlægning med hjælp fra en professionel diætist anbefales og i langt de fleste tilfælde er det faktisk muligt, at spise dig til et lavere kolesterol, så det ikke er nødvendigt at supplere med evt. medicin ordineret af din læge. Din diætist vil også hjælpe dig igennem junglen af fødevarer med høj kolesterol  og fødevarer med lavt kolesterol – nogen af de fødevarer der er rige på kolesterol, giver nemlig ikke forhøjet kolesterol niveau i blodet, hvis de blot indtages moderat.

De vigtigste leveregler med forhøjet kolesterol

• Spis kost med lav kolesterol og fedtfattige fødevarer
• Følg fødevarestyrelsens 10 kostråd når du har forhøjet kolesterol
• Spis kost, der er rig på grøntsager, frugt og brød
• Spis godt med fisk og magert kød for at forebygge højt kolesterol
• Undgå kost med højt indhold af det mættede fedt
• Moderat alkoholforbrug 
• Stræb efter en normal vægt, når du har forhøjet kolesterol

Det anbefalede daglige energiindhold, når du vil undgå for højt kolesterol:
• Fedt bør begrænses til 30 E%
• Kulhydrater bør udgøre mindst ca. 50 E%
• Protein bør udgøre 15-20 E%
• Alkohol- og saltindtag bør begrænses

Har du forhøjet kolesterol og brug for hjælp?
At leve med forhøjet kolesterol skal ikke nedsætte livskvaliteten – det handler kort sagt om en livsstilsændring, så du kan leve med nedsat kolesterol indhold i blodet.  

Er du bange for at du har forhøjet kolesterol? Nu kan du få hjælp til et sundere og sjovere liv på detsundeliv.dk. Bliv en del af et enestående fællesskab med professionel diætistvejledning, hvor dig og dit liv er det allervigtigste.

Som medlem af detsundeliv.dk får du:
• Din egen professionelle diætist, der følger og støtter dig
• En personlig kostplan – det behøver ikke være en sur tjans, at blive sundere
• Danmarks bedste og mest brugervenlige kalorieberegner
• Et unikt fællesskab – debat og dialog med andre i samme båd som dig
• Tusindvis af sunde og lækre opskrifter med energiberegning
• En personlig profil med dagbog, mad- og motionsdagbog samt meget andet
• Faglige indspark og brugbare tips

Har du ikke forhøjet kolesterol, men lider du af en anden livsstilssygdom?
På detsundeliv.dk kan vi også hjælpe dig, hvis du fx lider af:

Diabetes
Forhøjet blodtryk
Gigt
Overvægt
Sunde vaner - til dig, der bare ønsker et sundere liv

Vi glæder os til at byde dig velkommen – din vej til et sundere liv!