Artikler > Vejleder > Vægtforøgelse - Ønske om vægtøgning

Vægtforøgelse - Ønske om vægtøgning

Skrevet af Radaktionen, detsundeliv.dk / Foto: All Over Press

Har du et ønske om at tage på i vægt? Du kan ved hjælp af nogle enkle kostråd, opnå en vægtforøgelse, uden at skulle være usund.

Fakta

Som en del af din pensionsordning eller din Lifeline Plus sundhedsforsikring i Skandia har du adgang til detsundeliv.dk

På detsundeliv.dk kan vi hjælpe dig med:
• Forhøjet blodtryk
• Forhøjet kolesterol
• Gigt
• Overvægt
• Sunde vaner - til dig, der bare ønsker et sundere liv

Log ind på Mit Skandia og begynd på et sundere liv allerede i dag.

Hvornår er man undervægtigt? Vægtforøgelse eller ej
Når man regner i BMI, så er du undervægtig, hvis dit BMI er under 18,5.
Du kan udregne din BMI her. Hvis din BMI ligger i den lave ende, vil det være sundt for dig med en vægtforøgelse. Du skal dog være opmærksom på, at andre forhold kan spille ind, fx hvis du er spinkelt bygget. BMI-tallet er kun en rettesnor, og du skal derfor tage udgangspunkt i dit spejlbillede. Tag en snak med din læge, hvis du er i tvivl, om du har brug for en vægtforøgelse.

Vægtforøgelse på en sund måde
Når man er undervægtig, er der en tendens til at blive misundt for, at kunne spise, hvad man har lyst til uden, at skulle bekymre sig om en vægtforøgelse. Men for en undervægtig person kan det være lige så frustrerende, at skulle holde vægten eller kæmpe for en vægtforøgelse, som for en overvægtig, der gerne vil tabe sig. Det handler ikke om at skulle spise usunde kalorierige madvarer, som fx slik, kage og chips, for at opnå en vægtforøgelse, men derimod vælge fødevarer, der både er energitætte og sunde. På den måde kan du få en vægtforøgelse, der samtidig er gavnlig for kroppen.  

Væk appetitten og opnå en vægtforøgelse
En vægtforøgelse kan hjælpes gevaldigt på vej ved, at stimulere og vække din appetit. En vægtforøgelse kræver en god og stabil appetit. Sørg for at dine måltider er små og ser lækre og indbydende ud. Anret dine måltider fint på tallerkenen og lad gryderne stå i køkkenet. Du kan også hjælpe din appetit og vægtforøgelse på vej, ved fx at dekorere din mad med friske urter. Sørg også for, at der er en god stemning ved bordet, fx med stearinlys eller roligt musik. Prøv forskellige ting af, når din vægtforøgelse skal skubbes i gang. Frisk luft og motion kan også være med til at stimulere lysten til at spise og gøre dig sulten, så du dermed opnå en vægtforøgelse. En lille gåtur inden et måltid, kan derfor også være en fordel. Tilsammen kan de små ændringer gøre en forskel, som stille og roligt vækker appetitten og sætter gang i en vægtforøgelse.

Rygning og vægtforøgelse
Hvis du ryger, så kvit smøgerne! Rygning hæmmer nemlig appetitten og øger forbrændingen, og vil dermed modarbejde en vægtforøgelse.

Sund og energitæt kost giver vægtforøgelse
Er du undervægtig og oplever, at din appetit ikke tillader, at du indtager større mængder mad, så er det meget vigtigt, at det du spiser er energitæt. En vægtforøgelse kræver energitæt kost, som betyder, at der er flere kalorier pr. gram i hver fødevare. Ved at spise energitætte måltider, kan det daglige kaloriebehov nemlig øges gevaldigt. En personlig kostplan kan hjælpe dig til en sund og varig vægtforøgelse.

Det anbefalede daglige energiindhold ved en vægtforøgelse:
• Protein - 18 E%
• Fedt: 50 E% 
• Kulhydrat: 30-35 E%
• Fibre: Maks. 10-15 g, hvilket svarer til ca. halvdelen af indholdet i en normal kost, da kostfibre mætter og tager plads for andre fødevare, der er mere energitætte.

De vigtigste leveregler til en vægtforøgelse:
• Væk appetitten
• Et rygestop
• Spis 6-8 måltider om dagen inklusiv mellemmåltider
• Fyld dine måltider med sunde energitætte fødevarer – især fedstoffer
• Hav altid små snacks med dig på farten, som mandler, kiks, tørret frugt eller smoothies
• Dyrk mindre hård fysisk aktivitet 

Har du brug for hjælp til en sund vægtforøgelse?
Er du undervægtig og drømmer om en vægtforøgelse, er der hjælp at hente på detsundeliv.dk - det handler kort sagt om en livsstilsændring, der passer til dig.

På detsundeliv.dk bliver du en del af et enestående fællesskab med professionel diætistvejledning, hvor dig og dit liv er det allervigtigste.

Som medlem af detsundeliv.dk får du:

• Danmarks bedste og mest brugervenlige kalorieberegner
• Et unikt fællesskab – debat og dialog med andre i samme båd som dig
• Tusindvis af sunde og lækre opskrifter med energiberegning
• En personlig profil med dagbog, mad- og motionsdagbog samt meget andet
• Faglige indspark og brugbare tips

Lider du af en livsstilssygdom?
På detsundeliv.dk kan vi også hjælpe dig, hvis du fx lider af:

 Diabetes
• Forhøjet blodtryk
• Forhøjet kolesterol
• Gigt
• Sunde vaner - til dig, der bare ønsker et sundere liv 


Vi glæder os til at byde dig velkommen – din vej til et sundere liv.